Nieuws

Contacteer ons

Hoe kan Sodibe uw onderneming helpen?

Mail uw vraag

Actualiteit

Terug naar overzicht

Elektronische C3.2 A vanaf september 2023

Werkgevers die beroep doen op tijdelijke werkloosheid moeten uiterlijk op de eerste effectieve werkloosheidsdag van de maand een controleformulier C3.2 A afleveren aan de werknemers. De werknemer moet deze controlekaart zorgvuldig invullen volgens de instructies en bij zich houden tot op het einde van de maand. Vervolgens ondertekent de werknemer de kaart en wordt deze ingediend bij de uitbetalingsinstelling. Op basis van dit document wordt dan de uitkering tijdelijke werkloosheid berekend. De controlekaart moet ook kunnen voorgelegd worden op verzoek van een sociaal inspecteur.

De controlekaart bestond tot nu enkel in papieren vorm, maar enkele maanden geleden werd er via de RVA een pilootproject van de elektronische eC3.2 A in het leven geroepen. Ondernemingen konden zich hiervoor opgeven en hun werknemers kregen de mogelijkheid om deze zogenaamde eC3.2 A in gebruik te nemen.

Vanaf 1 september 2023 kunnen alle ondernemingen gebruik maken van de elektronische C3.2 A.

Voordelen van gebruik eC3.2 A

  • De werkgever is vrijgesteld van de inschrijving in het validatieboek.
  • De werknemer moet het papieren document niet meer bezorgen aan de uitbetalingsinstelling op het einde van de maand. Hierdoor kan de kaart niet meer verloren gaan of beschadigd worden. De werknemer dient enkel nog de gegevens van de eC3.2 elektronisch te bevestigen op het einde van de maand.
  • De informatie wordt sneller verwerkt en het is ecologischer (paperless online systeem).

Ondernemingen kunnen ook opteren om de papieren C3.2A te blijven gebruiken. Wanneer u hiervoor kiest, moet u wel nog voldoen aan de verplichting tot inschrijving in het validatieboek.

Hoe kan u de elektronische C3.2 A kaart invoeren?

De werkgever kan het gebruik van de elektronische C3.2 A invoeren via:

Indien u het invoert via het arbeidsreglement of een ondernemingsCAO dan geldt de wijziging voor alle werknemers. Dit is niet zo wanneer u het invoert via individueel akkoord.

Toegang tot de elektronische C3.2 A door de werknemer

Als er gebruik gemaakt wordt van de elektronische C3.2 A, dan moet de werknemer dit document online correct invullen en nadien versturen naar de uitbetalingsinstelling. De werknemer krijgt toegang tot de eC3.2 A via 2 mogelijke kanalen:

  • via een app (eC32 ONEM-RVA-LFA) die gedownload kan worden;

Inloggen gebeurt via Itsme (of de eID). Bij de eerste aanmelding of ingebruikname van de tool of app, zal de werknemer in kwestie een verklaring op eer afleggen ten aanzien van de RVA. Zo zal er onder andere gevraagd worden of de elektronische eC3.2 correct is ingevoerd in de onderneming.

De werkgever ontvangt dan op zijn beurt aan het einde van elke maand een overzicht van alle werknemers die de verklaring op eer ondertekenden. Op die manier is de werkgever ervan op de hoogte aan wie die geen papieren controlekaart meer moet geven. Gelieve deze info dan ook door te geven aan uw dossierbeheerder.

Wanneer er zich technische problemen voordoen, moet de werknemer zijn uitbetalingsinstelling en het werkloosheidsbureau onmiddellijk hiervan op de hoogte brengen. Dit moet dan telefonisch, persoonlijk of per e-mail. Het werkloosheidsbureau zal de werknemer dan een ontvangstbewijs bezorgen.

Opgelet: De andere aspecten van de procedure tijdelijke werkloosheid blijven gelden. Zo blijft het nodig om een voorziene periode aan te melden alsook de eerste effectieve werkloosheidsdag per maand en per persoon (ASR scenario 5).

Contacteer gerust uw dossierbeheerder als u nog bijkomende vragen heeft!

Terug naar overzicht