Nieuws

Contacteer ons

Hoe kan Sodibe uw onderneming helpen?

Mail uw vraag

Sectoraal nieuws

Terug naar overzicht

PC 302: Nieuwe regels omtrent werkkledij, uniformen en kledijvergoeding

De horecasector (PC 302) vernieuwde onlangs zijn cao omtrent werkuniformen en de werkkledij. De werkgever kan zelf de details bepalen, maar moet wel in het arbeidsreglement per functie het uniform of werkkledij specifiëren. De vernieuwde cao treedt in werking vanaf 1 september 2024.

Werkuniform of werkkledij?

De nieuwe cao maakt een onderscheid tussen een werkuniform en werkkledij.

Werkuniform

Het werkuniform laat aan klanten zien wie tot het personeel behoort en welke functie zij hebben.

Het betreft door de werkgever vastgelegde en verplichte kledij. Het bestaat altijd uit een bovendeel en een broek of rok. Ook een salopette of jumpsuit zijn mogelijk. Voor het keukenpersoneel (behalve voor de afwasser) bevat het werkuniform ook een hoofddeksel.

Het werkuniform kan geen gewone stads-of vrijetijdskledij zijn. Tevens is het verboden om het werkuniform buiten de werkuren te dragen.

De werkgever kan dus zelf kiezen of hij al dan niet een werkuniform oplegt. Indien de werkgever een uniform oplegt, moet hij de regels vastleggen in het arbeidsreglement. Hierbij moet hij duidelijk opnemen welke kledij, bij welke functie hoort. De werkgever kan bv. ook regels opnemen omtrent de vervanging van de kledij.

Werkkledij

Van zodra de uit te voeren activiteiten van de werknemer bevuilend zijn, moet de werknemer tijdens zijn normale activiteiten over werkkledij beschikken. De werkgever zal dus verplicht worden om werkkledij te voorzien bij bevuilend werk (bv. voor keuken-of zaalmedewerkers in de horeca).

De werkgever legt (in samenspraak met de preventieadviseur) de keuze van de werkkledij per functie vast in het arbeidsreglement.

De werkkledij mag, behalve de benaming van de onderneming en/of de naam van de werknemer, aan de buitenkant geen opschriften vertonen. Reclame of logo’s van sponsors zijn dus niet toegelaten.

Als je een werkuniform verplicht als werkgever, dan moeten deze regels gevolgd worden en niet die van de werkkledij.

Gemeenschappelijke bepalingen

De werkgever staat in voor de aankoop, het reinigen , het herstellen en het vernieuwen van het werkuniform of de werkkledij. De werknemer staat echter zelf in voor de aankoop en onderhoud van schoenen of sokken.

Kledijvergoeding

De werkgever kan er ook voor kiezen om de werknemer te laten instaan voor de aankoop en/of het onderhoud van de werkkledij of het uniform. Dit kan enkel met goedkeuring van de preventieadviseur nadat uit een risicoanalyse gebleken is dat dit geen risico’s inhoudt voor de gezondheid of het milieu. De werknemer dient bovendien de nodige instructies te ontvangen in verband met de reiniging, de herstelling en het onderhoud van de kledij.

Als de werknemer zelf instaat voor de aankoop en of het onderhoud van de werkkledij dan is de werkgever verplicht om een kledijvergoeding te voorzien. Deze vergoeding bedraagt in 2024:

  • 2,08 euro per werkdag voor de aankoop van de werkkledij/uniform;
  • 2,08 euro per werkdag voor de reiniging, de herstelling en het onderhoud van de werkkledij/uniform.

De voorziene afspraken moeten steeds betrekking hebben op de volledige kledij. Het is dus niet toegestaan om slechts een gedeelte van de kledij zelf aan te schaffen en/of te onderhouden en voor het andere gedeelte een vergoeding aan de werknemer te betalen.

Indien de werkgever geen kledijvergoeding voorziet terwijl hij hier reglementair wel verplicht toe is, kunnen er sinds kort strafrechtelijk en administratieve sancties volgen.

Deze nieuwe cao zal in de praktijk mogelijks niets veranderen voor uw onderneming. Toch is het de ideale moment om na te kijken of alle regels duidelijk zijn binnen uw onderneming.

Hierbij kan u een bijlage aan uw arbeidsreglement vinden indien het nodig is om de regels binnen uw onderneming te verduidelijken. 

Om deze nieuwe vermeldingen in het arbeidsreglement op te nemen, moet de normale procedure (zoals hieronder beschreven) voor het wijzigen van het reglement worden gevolgd.

  • De werkgever moet zijn ontwerp door aanplakking ter kennis van de werknemers brengen. Elke werknemer kan bovendien een afschrift van de tekst van dat ontwerp ontvangen.
  • Gedurende 15 dagen te rekenen vanaf de aanplakking, houdt de werkgever een register ter beschikking van de werknemers, waarin zij individueel of door toedoen van een personeelsafvaardiging of van de vakbondsafvaardiging, hun opmerkingen kunnen optekenen.
  • Zodra die termijn is verstreken, zendt de werkgever het register ter inzage aan de inspectie (Toezicht Sociale Wetten). Dit kan via volgende link.


Bron:

Collectieve arbeidsovereenkomst van 3 juli 2024, gesloten in het paritair comité voor het hotelbedrijf in uitvoering van het sectorakkoord van 14 januari 2022, betreffende de werkuniformen en de werkkledij, nr. 189038.

Terug naar overzicht